Korespondencyjne Mistrzostwa Polski
Regulamin cyklu, Regulamin cyklu na impy
Klasyfikacja długofalowa (kobiet, seniorów, juniorów, do lat 20)
Archiwum, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, KMP 2019
Korespondencyjne Mistrzostwa Polski prowadzone przez BridgeSpider Sp. z o. o.
KMP IMP 4/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 4.
Rozdanie 4 Rozd. W, po partii: obie |
♠ Q 6 3 2 ♥ K 7 ♦ A K 4 2 ♣ K 4 3 |
|
♠ J 9 7 ♥ J 10 ♦ 8 7 ♣ A 10 9 8 7 6 |
![]() |
♠ A K 5 4 ♥ A Q 8 6 5 2 ♦ 3 ♣ J 5 |
♠ 10 8 ♥ 9 4 3 ♦ Q J 10 9 6 5 ♣ Q 2 |
Na większości stołów gracze N będą otwierać 1BA, a E (bardzo nieliczni stosują w tej chwili inną obronę po otwarciu przez przeciwnika 1BA 15-17 PC niż Landy-multi, a nawet jeśli stosują inną, to większość obrona ma w strukturze wejście na obu starszych) będą musieli odpowiedzieć sobie na pytanie: czy to 6-4 to oba starsze, czy kiery?
Za decyzją, aby wskazać oba starsze przemawia to, że karta jest bardzo zachęcająca, do końcówki (po partii!) nie trzeba wiele (coś w rodzaju ♠ Dxxx ♥ xx ♦ xxxx ♣ xxxx, a nawet ♠ Dxx ♥ W10 ♦ xxxx ♣ xxx) i po jakiejkolwiek odzywce partnera wykonamy jeszcze jeden ruch – jeżeli partner wybierze piki, to po 2♠ 3♥ dość dobrze odsprzeda charakter naszej ręki (w zasadzie przydałoby się trochę 10-tek i 9-tek w naszych longerach), podobnie zresztą po 2♥ lub pytaniu 2♦, przykładowo:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♣* | pas | |
2♠ | pas | 3♥* |
2♣ – oba kolory starsze, co najmniej 5-4;
3♥ – 6♥-4♠, dobra ręka.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♣* | pas | |
2♥ | pas | 3♥ |
Po 2♥ partnera racjonalne jest, aby zamiast enigmatycznego 3♥ inwitować końcówkę, wskazując krótkość:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♣* | pas | |
2♥ | pas | 3♣/♦ |
Odzywka ta, poza krótkością w kolorze licytowanym, wskazuje także tyle kierów, że nawet przy bardzo negatywnym wyborze tego koloru, mamy w nim osiem kart. Piątka to jest minimum, a w zasadzie powinna być szóstka.
To wydaje się bardziej użytecznym i frekwencyjnym ustaleniem niż wskazanie układu trójkolorowego 5440 z licytowanym kolorem 4-5 kartowym.
Jeżeli wchodzący potraktuje rękę E jako „kiery” i wejdzie 2♦, to S pewnie z pomocą Lebensohla przepchnie się do 3♦, co da szanse e na kontrę, przekazującą właściwie potencjał karty.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♥ | 3♦ | |
pas | pas | ktr. |
Jednak pewnie na większości stołów S skorzysta z konwencji Lebensohl (2BA przygotowujące sign off na młodszym lub silną rękę z czterema pikami). Wtedy E będzie miał szanse na zabranie głosu jeszcze raz:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♥ | 2BA* | |
pas | 3♣* | ? |
2BA – Lebensohl
3♣ - automat
Kontra na odzywkę typu „pasuj albo popraw” powinna być wywoławcza (bo licytacja może na niej wygasnąć), więc już na 3♣ powinna wskazywać dobrą kartę z możliwością gry w piki, a jeżeli gracz E miałby wątpliwości co do takiej interpretacji, to w tym rozdaniu za chwilę będzie miał możliwość wznowienia w sytuacji już całkowicie jednoznacznej:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♥ | 2BA* | |
pas | 3♣* | pas | 3♦* |
pas | pas | ? |
3♦ – naturalne, zwykle kolor 6+, chęć gry jedynie 3♦.
Jeżeli S nie zdecyduje się walczyć (co będzie raczej rzadkością, 5PC i niezły sześciokart po otwarciu partnera 1BA), licytacja zgaśnie w 2♥.