Polski Związek Brydża Sportowego

PZBS

KRS 0000219753, NIP: 525-16-56-918, Organizacja Pożytku Publicznego

konto PZBS: 07 1240 6175 1111 0000 4577 6692

Webinarium z Krzysztofem Martensem - mentoring w zakresie rozgrywki

 

Webinarium – mentoring w zakresie rozgrywki.

Początek 06.02.2024r. (wtorek) godzina 19.00

Czas trwania – 2 godziny. (przerwa 10 minut).

Przewidywana ilość sesji  Faza I co najmniej 15. (kolejne wtorki o tej samej porze)

Zapisy – od pierwszego stycznia 2024 roku na stronie: martensunivesity.com

Instrukcja dołączenia

Co proponuję?

Wyodrębniłem podstawowe (w mojej opinii) rodzaje problemów rozgrywkowych. W pierwszej fazie mentoringu pojawią się:

Moja babcia – zdarzają się problemy w których nawet doświadczeni gracze próbują zastosować skomplikowane narzędzia, nie dostrzegając prostego, choć niekiedy nietypowego lub ukrytego rozwiązania. Ponad 20 problemów pozwoli nauczyć cię jak te uproszczone linie rozgrywki – odkrywać.

Bądź sprytny – spryt cechuje graczy którzy zanim nauczyli się grać w brydża, wcześniej grali w inne gry karciane. To jest specyficzny talent. Czy można się tego nauczyć? Spróbujemy.

Szachy – ku mojemu zaskoczeniu, to najczęściej spotykane wyzwania. Trzeba precyzyjnie zaplanować komunikację przewidując nawet znakomite zagrania przeciwników, którzy będą się starać  przeciwdziałać realizacji naszych planów.

Wyobraźnia – będziemy się uczyć, jak kształtować wyobraźnię obrońcy (obrońców) zgodnie z naszymi potrzebami.

Śledztwo – wybitni gracze - o ile to możliwe – starają się przeprowadzić śledztwo i uzyskać więcej informacji zanim podejmą kluczową decyzję.

Praktyczne aspekty rozgrywki – to jest umiejętność korzystania z sygnałów płynących od przeciwników. Pomaga umiejętność oceny, które z nich są prawdziwe.

Bezpieczna rozgrywka – jak zabezpieczyć realizację kontraktu przed niekorzystnymi rozkładami i lokalizacjami. Są to często bardzo uciążliwe analizy, które przydają się w nielicznych przypadkach. To się wiąże z prawdopodobieństwem występowania kombinacji niekorzystnych podziałów kolorów z nieprzychylnymi lokalizacjami.

 

Scenariusze – to jest typ problemów generujących najwięcej błędów.

Dlaczego? Ponieważ możliwe są różne drogi rozwoju wydarzeń - w zależności od tego co się zdarzy w kilku pierwszych lewach.

Gracze próbują przed zagraniem w pierwszej lewie, znaleźć rozwiązanie wspólne dla wszystkich możliwych scenariuszy. Umysł nie daje rady i się blokuje. Jak na tym zapanować?

Receptą jest śledztwo – zagrania wyjaśniające podstawowe wątpliwości.

Najprostszy przykład – jak możemy sobie pozwolić na zagranie raz atu, to nie ma powodu analizować wariantu w którym atuty dzielą się 4-0.

Jak się okaże, że dzielą się 4-0 to pozostanie analiza, która będzie uwzględniała ten fakt.

Motywy – trudno je zakwalifikować do określonego typu. Znajomość jak największej motywów rozgrywkowych sprawia że przy stole, nie tracimy czasu na analizę techniczną i możemy nasz umysł skierować do innych zadań.

Na przykład: do analizy pierwszego wistu.

Turniej par – przedstawię różnicę w strategii rozgrywki pomiędzy grą na maksy i na IMP.

Czas na trudniejszą część.

Wpustka – przyznam się ze wolę angielskie słowo endplay, które moim zdaniem

lepiej ilustruje opisywaną technikę rozgrywki. Porcja 20 problemów powinna wykształcić umiejętność rozpoznawania tego typu problemów.

Modelowanie – mogliście się jeszcze nie spotkać z tym określeniem.

W literaturze brydżowej obowiązuje nazwa przymus wpustkowy (squeeze – endplay). W rzeczywistości technika polega na modelowaniu ręki jednego z przeciwników zgodnie z naszymi potrzebami, które umożliwią endplay.

Szczytem osiągnięć tej metody jest modelowanie rąk OBU przeciwników, tak aby, jeden lub drugi obrońca ( bez względu, który utrzyma się przy lewie) znalazł się na wpuście.

Przymus – zbierałem przykłady  ciekawych przymusów w ciągu kilku ostatnich lat. Rzeczywiste rozdania będą przydatne w budowaniu niezbędnego mikro-nawyku.

 

Moje myśli

Robię to dla siebie. Mentoring ma być podsumowaniem mojej ponad 30 letniej pracy jako trenera i coacha ponad 20 reprezentacji narodowych. Brydż pozwolił mi na robienie w życiu tego co kochałem. I love this game. Czas z mojej strony na rewanż.

Jest to okazja, która może się nie powtórzyć. Kapitanowie reprezentacji narodowych we wszystkich kategoriach mogą uzyskać dostęp dla swoich zawodników do treningu na najwyższym merytorycznym poziomie.

Gracze, którzy mają problem ze „szklanym sufitem” mają szansę pokonać to ograniczenie. Wielu brydżystów skarżyło mi się, że po kilku (kilkunastu) latach gry dotarło do miejsca w którym skończyły się im możliwości pozyskiwania kolejnych kompetencji (robienia postępów).

To wynika ze zbyt dużego ego, które w naturalny sposób blokuje rozwój gracza lub z rzeczywistego braku możliwości, kiedy proste metody już nie działają.  Rolą mentora jest zmiana tej sytuacji. 

Warto posłuchać, co ma do powiedzenia jedyny trener na świecie zdolny do trenowania (uczenia) wielokrotnych mistrzów świata.

Mentoring dotyczący rozgrywki , obrony i licytacji potrwa około 100 tygodni. Mam nadzieję, że w tym czasie zdołam przekazać całość wiedzy którą posiadam i skokowo podnieść poziom gry uważnych słuchaczy. Rozpoczynam od rozgrywki, bo jest to najbardziej atrakcyjny i spektakularny element brydża. Z mojego doświadczenia wynika, że najłatwiej w tej dziedzinie zauważyć rosnące kompetencje.

Po latach poszukiwań i analiz znalazłem innowacyjna metodę treningu, która skokowo podnosi skuteczność analizy graczy.

Polega ona na kształtowaniu mikro nawyków, które pozwolą na efektywne rozpoznawanie kategorii problemów. Zidentyfikowałem najpopularniejsze z nich.

 

 Krzysztof Martens