KMP na IMPy 12/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 26.
Rozdanie 26 Rozd. E, po partii: obie |
♠ K Q J 7 4 ♥ 8 7 6 5 ♦ A 9 7 5 ♣ |
|
♠ A ♥ Q 10 9 4 3 2 ♦ K J 4 ♣ Q 10 3 |
♠ 10 9 5 ♥ A ♦ Q 10 ♣ A K J 8 5 4 2 |
|
♠ 8 6 3 2 ♥ K J ♦ 8 6 3 2 ♣ 9 7 6 |
W tym rozdaniu gracze E będą otwierać 1♣, tak w Strefie, jak i we Wspólnym Języku (14 PC z takim siedmiokartem to za ładna karta na Precision 2♣). Po pasie S, W odpowie 1♥, N wejdzie 1♠. Teraz we Wspólnym Języku 2♣ oznacza siłę 15+PC i forsuje na jedno okrążenie, więc znalezienie właściwej odzywki nie nastręcza problemu. Po pasie S (aczkolwiek pewnie znajdą się tacy, którzy nie bacząc na założenia skoczą w blokujące 3♠, co tylko ułatwi dalszą licytację – W zalicytuje teraz Splintera 4♠ po którym dalej powinno być już prosto). W powinien skoczyć w 3♠ – Splinter uzgadniający trefle (brak kontry-fit powinien odstręczyć W od enigmatycznej licytacji w kolor przeciwnika – z jego karty widać, że szlemik jest blisko, i to najczęściej w trefle, a nie w kiery. Po 3♠ E powinien dać zachęcające, wyczekujące 4♣ (cue bid 4♥ wydaje się narzucający, ale przy 3 wartościach w ręce E widać, że W może mieć problem z odzywką w następnym okrążeniu), a W da cue bid 4♦, po którym E sprawdzi asy i po odpowiedzi jednym zalicytuje szlemika w trefle:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | pas | ||
1♥ | 1♠ | 2♣* | pas |
3♠* | pas | 4♣ | pas |
4♦ | pas | 4BA | pas |
5♣ | pas | 6♣ | pas… |
2♣ – 15+PC, 5+♣;
3♠ – Splinter uzgadniający trefle.
W Strefie będzie trudniej – po 1♠ E w zasadzie ma tylko na 2♣ (chociaż u wielu par 3♣ oznacza w takiej pozycji 15-16 PC, kolor 6+ bez 3 kierów), ale teraz W zalicytuje pewnie kolor przeciwnika 2♠ (na Splintera 3♠ jest za mała siła i za mało trefli – w końcu tutaj, w Strefie,2♣ nie obiecuje jakiejś wielkiej karty), a E może teraz skoczyć w 4♣, pokazując znaczące wydłużenie. Jeżeli taka odzywka z trzema zgubnymi pikami byłaby błędem, E może zalicytować 3♠ – góra, koło 15-16 PC, wydłużenie treflowe, brak zatrzymania pik. Teraz W może podnieść piki do 4♠ co już jednoznacznie wskaże krótkość i uzgodnienie trefli, przy niezbyt silnym ficie (bo brak było Splintera od razu). Teraz nie ma już przestrzeni na Blackwooda (jeżeli gra się najpopularniejszym u nas obecnie wariantem 102 odpowiedź „0” przesądzi szlemika) i E w zasadzie może zalicytować 6♣.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | pas | ||
1♥ | 1♠ | 2♣* | pas |
2♠ | pas | 3♠ | pas |
4♠* | pas | 6♣ | pas… |
i
2♣ – 12-15 PC, 5+♣ zwykle bez trzech kierów.