Polski Związek Brydża Sportowego

PZBS

KRS 0000219753, NIP: 525-16-56-918, Organizacja Pożytku Publicznego

konto PZBS: 07 1240 6175 1111 0000 4577 6692

KMP 2/2016 - analiza rozdań

Spis treści
KMP 2/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 2
Rozdanie 3
Rozdanie 4
Rozdanie 5
Rozdanie 6
Rozdanie 7
Rozdanie 8
Rozdanie 9
Rozdanie 10
Rozdanie 11
Rozdanie 12
Rozdanie 13
Rozdanie 14
Rozdanie 15
Rozdanie 16
Rozdanie 17
Rozdanie 18
Rozdanie 19
Rozdanie 20
Rozdanie 21
Rozdanie 22
Rozdanie 23
Rozdanie 24
Rozdanie 25
Rozdanie 26
Rozdanie 27
Rozdanie 28
Rozdanie 29
Rozdanie 30
Rozdanie 31
Rozdanie 32
Rozdanie 33

Rozdanie 32; rozdawał W, po partii WE.

Rozdanie 32
Rozd. W,
po partii: EW
Q 9 8 7
9 4
A K 8 7 6 3
J
 
2
Q J 3
10 9 5 4 2
K 8 6 5
rozd. 32 A J 4
10 7 6 5 2
Q
Q 10 9 2
  K 10 6 5 3
A K 8
J
A 7 4 3
 

W

N

E

S

pas

11

pas

1

pas

2

pas

4

pas

pas

pas

 

1słaba siła, ale dobry układ

albo:

W

N

E

S

pas

pas

pas

1

pas

31

pas

4

pas

pas

pas

 

1kolor plus fit

Na ogromnej większości stołów ostatecznym kontraktem staną się 4(S). Przeciwko tej grze W zaatakuje D. Jeśli rozgrywający postawi na wyrobienie kar, może rozpocząć od zagrania K z ręki, z nadzieją, iż obrońcy zabiją go asem, więc D będzie dojściem do dziadka. Powiedzmy, że E istotnie pobije K asem i ponowi kierem. Jeśli następnie S powtórzy pikiem do damy, z nadzieją na podział tego koloru 2–2, zrobi tylko swoje. Najpierw jednak warto będzie zagrać A i przebić w ręce karo. A po ujawnieniu się rozkładu tego koloru stanie się bardziej prawdopodobne, iż E ma trzy piki, wskazane będzie przeto nieściąganie drugi raz atu, tylko przerzucenie się na grę na obustronne przebitki. S przebije wtedy na stole kiera, przebije w ręce karo, ściągnie A, przebije w dziadku 9 trefla i przebije w ręce jeszcze jedno karo. W trzykartowej końcówce natomiast…

 

D

K 8

 

W

K 8

 

W 4

10

 

10

7 4

 

… przebije na stole trefla damą atu i zagra stamtąd kolejnym karem – zdobędzie przeto 11. wziątkę na 10 w ręce dzięki tzw. manewrowi złodziejskiemu.

Podobnie powinna się skończyć gra na obustronne przebitki rozpoczęta od razu, bez uprzedniego zagrania w atu. Da się wówczas zrobić w dziadku cztery przebitki – kiera i trzech trefli, S odda zatem tylko dwie wziątki atutowe. A może być nawet jeszcze lepiej – powiedzmy, iż po A S rozpocznie od zagrania A i K. Jeśli drugą z tych figurE przebije, bezpowrotnie straci swą hipotetyczną drugą wziątkę atutową, powiedzmy przeto, iż zrzuci wówczas trefla. Także rozgrywający pozbędzie się wtedy z ręki trefla, potem zaś zgra A oraz K, przebije w dziadku trefla, w ręce karo, w dziadku kiera, w ręce karo i w końcówce czterokartowej…

 

D 9

8 7

 

2

10

K 8

 

A W 4

10

 

K 10 6

7

 

… przebije na stole trefla damą atu. Jeśli E nadbije A i zagra 10, to nastąpi przebitka 6 w ręce i nadbitka 9 w dziadku, a potem zagranie ostatnim karem i parada przeciwko pozostałemu u E drugiemu waletowi atu. A zatem 12 lew! Oczywiście to wszystko przy założeniu, iż E miał pierwotnie A W x, ale to przecież – ze względu na obecność w jego ręce tylko jednego kara – dosyć prawdopodobne; ponadto – dlaczego nie przebil on K? A nawet jeśli nie będzie tak różowo, rozgrywający odda jedynie W i A, i tak zrobi zrobi zatem jedną nadróbkę.

W protokole rozdania winny przeto dominować minimaksowe 450 dla NS, znajdą się w nim też jednak i 480 oraz jedynie 420 dla tej strony. Na marginesie: jedynie pierwszy wist w singlową 2 otworzyłby drogę do definitywnego ograniczenia gracza S do 11 wziątek.

Minimaks teoretyczny:  5(NS), 11lew; 450dla NS.

Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:

– 7(WE);

– 9 (NS);

– 6 (NS, WE!);

– 11 (NS);

BA – 9(NS).