KMP 1/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 6; rozdawał E, po partii WE.
Rozdanie 6 Rozd. E, po partii: EW |
♠ 6 4 2 ♥ 2 ♦ A K Q 6 5 4 3 ♣ K 6 |
|
♠ A J 9 5 ♥ A K 10 8 5 4 ♦ 10 ♣ J 8 |
![]() |
♠ 8 7 3 ♥ J 9 6 3 ♦ J 7 2 ♣ A Q 10 |
♠ K Q 10 ♥ Q 7 ♦ 9 8 ♣ 9 7 5 4 3 2 |
W |
N |
E |
S |
– |
– |
pas |
pas |
1♥ |
2♦ |
2♥ |
pas |
4♥ |
5♦1 |
pas2 |
pas |
5♥3 |
pas |
pas |
pas |
1obronne, siedem i pół lewy w ręce, a przeciwnikom na pewno popartyjna końcówka wychodzi
2czterokartowy fit kierowy i dobre wartości w treflach – za e-N-em – karta warta jest więc forsującego pasa
3po forsującym pasie partnera otwierający – z tak dużym potencjałem ofensywnym – idzie rzecz jasna na 5♥
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
– |
pas |
pas |
1♥ |
3♥1 |
ktr.2 |
pas |
4♥3 |
5♦4 |
pas5 |
pas |
5♥ |
pas |
pas |
pas |
1pytanie o stopera bezatutowego
2zasadniczo wistowa, tu – z niezłą ręką oraz czterokartowym fitem w kolorze partnera – E też jednak musi tak zalicytować, pas mógłby się bowiem okazać istotną stratą tempa
3na 3♥ z kontrą się przecież nie skończy, licytacja e-N-a jest bowiem oparta o długiego, pełnego longera w kolorze młodszym
4jak poprzednio, partner bardzo często będzie miał krótkość w karach, przeto E nie chce go zniechęcać do ewentualnego zapowiedzenia 5♥
Istotnie, grający 5♦ z kontrą N wziąłby siedem kar i pika, poległby przeto bez trzech, za 500, a więc opłacalnie. Obrony te będą zapowiadane dość często, przeto w turnieju na maksy w pełni uzasadnione jest przepchnięcie się przez popartyjną stronę WE na 5♥. W meczu należałoby się zadowolić kontrą, by wziąć pewny zapis na swoją stronę – może nie najwyższy z możliwych, ale gwarantowany. Na maksy matematyka działania w tego typu sytuacjach wygląda inaczej, mimo że od czasu do czasu 5♥ zostanie przegrane…
Teraz jednak W odda jedynie kara i pika, swoje 5♥ zatem łatwo zrealizuje i w ten sposób uratuje w tym rozdaniu przyzwoitą notę. W protokole rozdania oprócz owych minimaksowych 650 dla WE spotkamy też bowiem i obronne 500 dla tej strony.
Minimaks teoretyczny: 5♥(WE), 11 lew; 650dla WE.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 7 (S!);
♦ – 8 (NS);
♥ – 11 (NS);
♠ – 10(NS);
BA – 6 (NS).