KMP 1/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 29; rozdawał N, obie po partii.
Rozdanie 29 Rozd. N, po partii: obie |
♠ A Q 10 ♥ A Q 8 3 ♦ J 6 3 ♣ A K J |
|
♠ K J 9 4 ♥ K 10 7 6 4 ♦ 10 2 ♣ 10 8 |
![]() |
♠ 8 7 6 5 3 2 ♥ J 9 2 ♦ K 7 ♣ Q 9 |
♠ ♥ 5 ♦ A Q 9 8 5 4 ♣ 7 6 5 4 3 2 |
W |
N |
E |
S |
– |
1♣ |
pas |
1♦ |
1♥ |
2BA |
pas |
4BA1 |
pas |
6♣/♦/BA2 |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1duża, ofensywna dwukolorówka na młodszych (można w zamian użyć zapowiedzi 4♠, wymaga to jednak uprzedniego ustalenia z partnerem)
2fity w obu kolorach partnera oraz dobre wartości w kolorach starszych – za wchodzącym do licytacji graczem W, w razie potrzeby powinny się udać impasy w kierach i w pikach
Ponadto 4BA partnera to zapowiedź odpowiedzialna. Kusi zgłoszenie 6BA, gra w kolor może mieć jednak przewagę, chociażby przez zapewnienie komfortowej komunikacji pomiędzy rękami NS. Z drugiej strony już przy szóstym mariaszu karowym i szóstej ♣D w ręce partnera będzie można wyrobić kara, ściągnąć ♣A K i dostać się do dziadka ♣D, a słabszej ręki gracz S mieć nie powinien.
albo:
W |
N |
E |
S |
– |
1♣ |
pas |
1♦ |
1♥ |
2BA |
pas |
3♠1 |
pas |
3BA2 |
pas |
4♦3 |
pas |
4♥4 |
pas |
4♠5 |
pas |
5♣6 |
pas |
5♦7 |
pas |
6♦/BA8 |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1konwencyjne: wskazanie kolorów młodszych (lub – w innej wersji – młodszych lub młodszego)
2na razie e-N-a na nic innego nie stać
3naturalne, ręka wysoce układowa
4cuebid
5cuebid, akceptacja intencji szlemikowych
6cuebid
7S zrobił już dostatecznie dużo
8w tej sekwencji raczej 6♦, 6BA dużo bardziej wątpliwe niż w poprzedniej
Przewagą sekwencji pierwszej jest jej absolutna czytelność i jednoznaczność, po swej uprzedniej odpowiedzi 1♦ S nie może przecież mieć ręki zrównoważonej, z którą chciałby zgłosić inwitujące 4BA (może być silniejszy, ale wtedy przesądzi szlemika bądź nawet zainwituje wielkiego szlema zapowiedzią 5BA). Sekwencja druga wymaga natomiast szczegółowych ustaleń i rozwinięć, a także określenia, z jakimi rękami się ją stosuje (także w porównaniu z sekwencją pierwszą). Generalnie jednak powinien się za nią kryć układ mniejszy od aktualnego oraz – na ogół – wielka siła (choć S może też mieć rękę, z którą uzna, iż końcówka w młodszy będzie lepsza od bezatutowej).
Szlemik jest tu kontraktem jak najbardziej prawidłowym – jego powodzenie wymaga bowiem czegoś dobrego albo w treflach (singlowej damy bądź układu 2–2), albo w karach (singlowy albo drugi ♦K u E bądź ♦10 u W). Jeśli spadnie ♣D (szansa 52,5%), kara mogą się dzielić 2–2 albo 3–1 (90%), ta część składowa szansy łącznej wynosi zatem 47,5%. Kiedy zaś trzeba będzie oddać lewę treflową i kolor ten dzieli się 3–1 (łącznie 37,5%), E musi mieć singlowego (6,25%), drugiego (20%) albo trzeciego ♦K bez dziesiątki (6,25%). To w sumie dalsze 12,2%, przeto łączna szansa zrealizowania szlemika karowego, podobnie jak treflowego czy nawet bezatutowego, to około 60%. W tym wypadku wszystko stoi, przeto bezproblemowo wychodzą trzy wielkie szlemy: karowy, treflowy oraz bezatutowy.
Rozgrywka kontraktu 6BA(N) powinna jednak być bardziej staranna niż szlemika w kolor. Obrońca E wyjdzie wówczas w kiera, zatem rozgrywający weźmie pierwszą lewę ♥D w ręce. Następnie N powinien zagrać blotkę karo do waleta. Jeżeli ten zostanie zabity przez W ♦K, rozgrywającemu pozostanie szansa treflowa. Jeśli natomiast ♦W się utrzyma, N powinien ściągnąć ♣A K. Gdy okaże się, iż trzeba będzie oddać w tym kolorze lewę, rozgrywający może albo zagrać w trefle, albo wyjść z ręki kkW, wykorzystując szansę ♦K x oraz ♦K x x bez dziesiątki w ręce E (jeśli odda ♣D, przeciwnicy wpuszczą go do ręki kolorem starszym, więc dopiero wtedy zostanie zaimpasowany ♦K). Kiedy jednak ♣D spadnie, to po ściągnięciu wszystkich kart tego koloru z ręki e-N-a także zostanie zagrany stamtąd ♦W, teraz jednak, gdy E położy nań ♦K, warto będzie lewę tę przepuścić (chyba że w pierwszej rundzie kar spadła od W ♦10), na okoliczność, iż obrońca ten miał pierwotnie ♦K 10 x. Oczywiście przy ♦K x tamże rozgrywający straci nadróbkę, warto jednak cenę tę zapłacić, kontrakt jest bowiem wyśmienity.
Oczywiście obrońcy W nic nie pomoże przepuszczenie ♦W, gdy będzie posiadał ♦K x x, czy nawet ♦K x, albo bowiem broniący wezmą lewę treflową, albo nie – i żadne manewry w karach nic tu nie pomogą (a mogą zaszkodzić, choć to bardzo mało prawdopodobne).
W protokole rozdania znajdą się wpisy 1390 dla NS i – rzadko – 1440 (opisana wyżej bezpieczna rozgrywka!) oraz 1470 dla tej strony, pewnie też jednak i tylko końcówkowe 640 oraz 720 i 690 (znów bezpieczna gra!) dla NS.
Minimaks teoretyczny: 7BA(NS), 13 lew; 2220 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 13 (NS);
♦ – 13 (NS);
♥ – 10 (NS);
♠ – 9 (NS);
BA – 13 (NS).