KMP 1/2016 - analiza rozdań
Rozdanie 20; rozdawał W, obie po partii.
Rozdanie 20 Rozd. W, po partii: obie |
♠ Q 7 4 ♥ K 9 ♦ A J 9 7 3 ♣ A K 5 |
|
♠ 8 3 ♥ A 10 7 ♦ K Q 6 5 2 ♣ Q 9 3 |
![]() |
♠ K J 9 6 ♥ J 6 3 2 ♦ 10 8 ♣ 10 8 6 |
♠ A 10 5 2 ♥ Q 8 5 4 ♦ 4 ♣ J 7 4 2 |
W |
N |
E |
S |
1♦1 |
1BA |
pas |
2♣ |
pas |
2♦ |
pas |
2♥2 |
pas |
2♠ |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1otwarcie wątpliwe
2kolory starsze, słabe
albo:
W |
N |
E |
S |
1♦1 |
pas2 |
pas |
? |
1otwarcie wątpliwe
2 z nadzieją na wznawiającą kontrę partnera
3w zasadzie karta odrobinę za słaba na wznowienie, choć od biedy można zaryzykować kontrę re-open
W |
N |
E |
S |
1♦1 |
pas2 |
1♥ (?) |
pas |
1BA |
ktr.3 |
pas |
pas/2♠4 |
pas |
(pas) |
(pas) |
|
1otwarcie wątpliwe
2 z nadzieją na wznawiającą kontrę partnera
3, 4 patrz niżej
Kiedyś taka kontra jednoznacznie wskazywała trappingpasa na karach, i to – w niekorzystnych założeniach – solidnego. Przy takim założeniu S może jak najbardziej na taką zapowiedź partnera spasować. Obecnie takie podejście wychodzi jednak z mody, uważa się natomiast, iż powinna to być normalna kontra wywoławcza przeciwko kierom, modelowo w składzie 4–2–3–4 albo lepszym, czyli karta, z którą gracz N nie mógł zainterweniować w poprzednim okrążeniu ze względu na krótkość w kierach. Oczywiście po partii taka kontra powinna być zapowiedzią odpowiedzialną. Wszystko zależy zatem od ustaleń, często jednak brak pewności, większość graczy S odejdzie zatem na 2♠.
albo:
W |
N |
E |
S |
pas1 |
1BA |
pas |
2♣ |
pas |
2♦ |
pas |
2♥2 |
pas |
2♠ |
pas |
pas |
pas |
|
|
|
1racjonalny
2kolory starsze, słabe
Oczywiście WE będą wysoko leżeć na wszystko, po przyzwoitej obronie W weźmie tylko pięć lew w kara i tyleż w bez atu. Nawet kontrakt 1♦(W) bez kontry powinien zatem przynieść stronie NS solidne 200 punktów. Ale także w piki parze tej będzie się grało nieźle, będzie ona polegała m.in. na przebijaniu kierów w ręce N i kar w ręce S. Powinno się skończyć na dziewięciu wziątkach, choć gdy przeciwko pikowej grze e-S-a obrońca W zawistuje w atu, zadanie rozgrywającego stanie się trochę trudniejsze. I wówczas jednak obroni on dziewięć lew, gdy bądź to w pierwszej lewie wstawionego przez E na trzeciej ręce ♠W przepuści, bądź to zabije go ♠A, wyjdzie karo i podstawioną przez W figurę pobije dziadkowym asem, a potem zagra w kiery. Kiedy zaś W weźmie drugą rundę tego koloru ♥10 i powtórzy atutem, zaś jego partner zabije ♠K i ponowi pikiem, to po utrzymaniu się ♠D na stole rozgrywający będzie musiał wyjść stamtąd ♦W i obrzucić nań coś z ręki… Dużo łatwiej będzie przeto przepuścić w pierwszej lewie wstawionego przez E na trzeciej ręce ♠W, oczywiście tylko przy założeniu, iż W nie wyszedł spod króla…
W protokole rozdania znajdą się przede wszystkim niższe i wyższe wpisy po stronie NS: minimaksowe 140, 110, 120, 200 i 500.
Minimaks teoretyczny: 3♠(NS), 9 lew, 140 dla NS.
Maksymalne liczby lew możliwe do wzięcia przy grze w poszczególne miana:
♣ – 9 (NS);
♦ – 8 (NS);
♥ – 8 (NS);
♠ – 9 (NS);
BA – 8 (NS).